ساختار دستگاه لیزر فایبر حکاکی

banner2

به طور کلی دستگاه های لیزر فایبر حکاکی از ۴ بخش اصلی تشکیل شده‌اند:

منبع لیزر فایبر
هد اسکن گالوو
لنز
برد کنترل و نرم افزار

ساختار کلی لیزر فایبر حکاکی به صورت شکل زیر می‌باشد که در آن پرتو لیزر به سمت آینه‌‌های هد اسکن هدایت می‌شود. این آینه‌ها پرتو لیزر را در دو جهت محور x و y اسکن می‌کنند و لنز F-theta پرتو لیزر را در سطح کار کانونی می‌نماید، تا چگالی انرژی لیزر برای حکاکی، تبخیر و یا ایجاد کندگی در سطح کار بیشینه شود. همچنین فرآیند کنترل هد اسکن، قطع و وصل نمودن پرتو لیزر و همزمانی این دو با هم بر عهده برد کنترل دستگاه و نرم افزار آن است.

در ادامه هر کدام از اجزای اصلی لیزر فایبر حکاکی را به اختصار شرح می‌دهیم.

منبع لیزر در واقع به منزله قلب یک سیستم حکاکی لیزری به حساب می‌آید، از این رو هرچه این قلب بهتر کار کند و کیفیت بالاتری داشته باشد، دستگاه حکاکی می‌تواند از عملکرد بهتری برخوردار باشد. لیزرهای فیبری(Fiber Lasers) که در صنعت لیزر ایران بیشتر بنام لیزر فایبر شناخته می‌شوند، یکی از بهترین گزینه‌های انتخاب در بین انواع مختلف لیزرها، برای قلب یک سیستم حکاکی لیزری می‌باشند. ساختار این لیزرها در اینجا ( به مطلب لیزر فایبر لینک داده شود) توضیح داده شده است. لیزر فایبری که عموما برای حکاکی استفاده می‌شود، یک لیزر فایبر Q-سوئیچ شده پالسی، با طول موج ۱۰۶۴ نانومتر، طول زمانی پالس حدود ۱۰۰ نانوثانیه، انرژی پالس ۱ میلی ژول و نرخ تکرار متغییر از ۲۰ تا ۲۰۰ کیلوهرتز است. توان استفاده شده برای حکاکی با توجه به کاربرد مد نظر می‌تواند متغییر باشد. شرکت‌های سازنده منبع لیزر فایبر بیشتر توان‌های ۱۰ تا ۱۰۰ وات را برای دستگاه‌های حکاکی تولید می‌کنند. برای آشنایی بیشتر با مهم‌ترین سازندگان لیزر فایبر در جهان به اینجا ( به مطلب سازندگان لیزر فایبر لینک داده شود) مراجعه کنید. در کشور عزیزمان ایران، در سال‌های اخیر بیشتر از منابع لیزر فایبر ساخت شرکت‌های RAYCUS، MAXPHOTONICS و JPT چین و تا حدودی IPG و SPI استفاده شده است. دستگاه‌های حکاکی لیزر فایبر شرکت لیزر پردازش سدید قابلیت نصب منابع لیزر فایبر IPG، RAYCUS، MAXPHOTONICS و JPT را بنا به سفارش مشتریان محترم دارند.

هد اسکن گالوو

یکی دیگر از اجزای اصلی یک دستگاه حکاکی لیزر فایبر، هد اسکن گالو (Galvanometer Scan Head) می‌باشد. یک هد اسکن گالوو (یا اسکنر لیزری) شامل دو آینه اسکن، دو گالوانومتر( یا موتور اسکنر گالوو) و درایورها، برد الکترونیکی رابط( یا برد D/A)، و یک منبع تغذیه DC است. شرکت‌های بسیاری در جهان، اقدام به ساخت هد اسکن برای کاربردهای مختلف از جمله دستگاه‌های حکاکی لیزری می‌نمایند. جهت آشنایی با ساختار اسکنر گالوو به اینجا ( به مطلب اسکنر گالوو لینک داده شود) مراجعه کنید. دستگاه‌های حکاکی لیزر فایبر شرکت فناوری لیزر پردازش سدید، از بهترین گاوو اسکنرهای ساخت چین نظیر SINO-GALVO،  و… بهره می‌برند.

 لنز

یکی دیگر از اجزای مهم یک سیستم حکاکی لیزری، لنز F-theta می‌باشد، برای آشنایی با نحوه عملکرد و ساختار این لنزها می‌توانید به اینجا ( به مطلب لنز F لینک داده شود) مراجعه کنید. حداقل اندازه پرتو لیزری است که توسط لنز روی سطح کار ایجاد می‌شود، از اهمیت زیادی برخوردار است. هرچه این اندازه پرتو کوچکتر باشد، حکاکی با ظرافت بیشتری انجام خواهد شد. شرکت فناوری لیزر پردازش سدید با استفاده از لنزهای ساخته شده توسط شرکت wavelength سنگاپور و لنزهای چینی با کیفیت بالا، کیفیت حکاکی مطلوبی را به مشتریان عزیز ارائه می‌دهد.

برد کنترل و نرم افزار

اگر منبع لیزر فایبر را به عنوان قلب یک سیستم حکاکی لیزری به حساب آوریم، برد کنترل مغز این سیستم است که توسط آن کنترل آینه‌های هد اسکن و منبع لیزر صورت می‌گیرد. شرکت JCZ چین یکی از خوشنام‌ترین تولید کنندگان بردهای کنترل سیستم‌های حکاکی است که این بردها را به همراه نرم‌افزار حکاکی EZCAD ارائه می‌دهد. نرم افزار EZCAD دارای رابط کاربری ساده و آسان و با پشتیبانی از انواع فرمت‌ها مانندAI, PLT, DXF, BMP, DST, DWG, LAS, DXP و … قابلیت‌های گوناگونی برای انجام حکاکی‌های مختلف دارد.

شرکت فناوری لیزر پردازش سدید، با بهره گیری از دانش فنی متخصصان این شرکت در زمینه‌های لیزر، الکترونیک، مکانیک و … و همچنین با استفاده از قطعات با کیفیت مطلوب، آمادگی ارائه انواع دستگاه‌های حکاکی لیزری را به مشتریان عزیز دارد.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پیمایش به بالا